Categorieën

De lever: waarom hij zo belangrijk is en hoe sporten en extracten de lever ondersteunen

De lever: waarom hij zo belangrijk is en hoe sporten en extracten de lever ondersteunen

pexels-magova-1131079

Apfelstrudel

Oolong Marteani

Oolong Mar-tea-ni

pexels-flora-westbrook-4259649

Recept voor bananenbrood

Samenwerking met Schoonheidsinstituut Karin Koornstra

Samenwerking met Schoonheidsinstituut Karin Koornstra

rode-bieten-groente-mineralen-vitaminen-blog

Rode groente bie(d)t voordelen

Rode bietensalade, bieten uit de oven, een hippe Beetroot Latte: de rode biet zien we in steeds meer gerechten en drankjes terug. En dat is niet vreemd, aangezien rode bieten vitamines en mineralen bevatten die goed voor je zijn. Wil je precies weten welke voordelen deze rode groente biedt? Wij zochten het voor je uit!

 

 

Kalium


Rode bieten bevatten kalium. Dit heeft verschillende voordelen, het:

  • Reguleert de bloeddruk;
  • Helpt de chemische balans van je lichaam te bewaren;
  • Is betrokken bij de regulering van de hartslag, vochthuishouding en bloedsuikerspiegel;
  • Heeft een gunstig effect op de zenuwfunctie (overdracht van zenuwimpulsen, spierbewegingen);
  • Helpt mee het zuur-base-evenwicht te reguleren (de balans van de pH-waarde van het bloed);
  • Bevordert de verwijdering van afvalstoffen uit het lichaam door stimulering van de nieren.

 

Calcium


Een andere inhoudsstof van de rode biet is calcium: het mineraal waar onze botten en tanden uit bestaan. Dit kan alleen goed worden opgenomen in het lichaam als er voldoende vitamine D aanwezig is. Een tekort aan calcium kan de Engelse ziekte (rachitis), verweking van een bot en ontkalking van het bot veroorzaken. Calcium heeft meerdere functies, het:

  • Zorgt voor het behoud van krachtige botten en tanden;
  • Zorgt voor het regelmatig kloppen van het hart (werkt samen met magnesium);
  • Heeft een gunstig effect op de bloeddruk;
  • Voorkomt slapeloosheid;
  • Speelt een rol bij de stofwisseling van ijzer in het lichaam;
  • Helpt het zenuwstelsel, vooral bij het overbrengen van zenuwimpulsen;
  • Is betrokken bij het reguleren van het zuur-base-evenwicht (de balans van de pH-waarde van het bloed).

 

Magnesium


Rode biet bevat ook nog magnesium. Dit is mooi, want calcium en magnesium werken samen. Magnesium is noodzakelijk voor de stofwisseling van vooral calcium, maar ook van vitamine C, fosfor, natrium en kalium. Magnesium is:

  • Heel belangrijk voor een goede werking van zenuwen en spieren;
  • Van belang voor het omzetten van bloedsuiker in energie;
  • Goed tegen stress.

 

 

Wil je de voordelen van de rode biet zelf ervaren? Bieten zijn het hele jaar door verkrijgbaar, dus probeer eens ons recept voor een Beetroot Smoothie van magere yoghurt met rode biet, banaan en ananas.

 

Laat een reactie achter





Posted in